Fórum

Vítejte Host 

Zobraz/skryj hlavičku

Vítejte, zadání příspěvku v tomto fóru vyžaduje registraci.





Stránky: [1]
Autor Téma:Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
luss
Nováček
Příspěvků: 3
Příspěvek Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 19.11. 15:17:55

zdravim,
syn ma 20 mesicu a ja teprve nedavno vice prozkoumala monte... O pristupu jsem vedela, ale nejak jsem ignorovala, ze zacit se da uz od miminka. Tyhle stranky mne dost nakoply. Sama nejsem systematik a urcite to u nas doma nebude nikdy tak "dokonale" jak u Mili, ale rada bych monte vyuzila... (i pro sebe samotnou) A ted mi prosim poradte, jak na to, aby to bylo co nejplynulejsi a nejprirozenejsi, hlavne pro syna... Trochu mne chytla panika, ze jsem pro monte zanedbala a nevyuzila uz podstatnou cast jeho batoleciho veku... tak sem se zacala snazit a hned nastolit monte rad... ale je mi jasne, ze zacit se celkem da vzdy. Nerada bych abych si z monte na sebe upletla bic a byla ruzne nestastna z toho, ze nam neco nejde. Doposavad to u nas napr. co se tyce hracek je dost o chaosu, kdyz se hracky zacaly mnozit, poridila jsem jeden velky kos, nebylo misto a ani mne to nenapadlo... :? ted jsem hracky alespon protridila a napriklad vytvorila jednu krabici na auta, zbytek zatim tak nejak provizorne, ale snazim se v tom udelat system. Mam trochu problem, zijeme v takovem provizoriu, v pronajmu a nechceme porizovat novy nabytek a nic moc resit, protoze se za cca pul roku budeme stehovat. Dalsi trochu problem je, ze pracuji a pres den je se synem doma manzel, ten sice je naklonen monte, ale nevim, zda budeme mit stejny pristup.
Syn jeste moc nemluvi a ja mam asi hlavne diky tomu pocit, ze je porad jeste miminko a neuvedomuji si, ze se potrebuje naucit nove a dalsi dovednosti a vetsi samostatnost. Jako je velmi schopny v mnoha vecech a take si myslim, ze nektere prvky z monte jsme uz tak nejak instinktivne drive pouzivali - vyklizeni mycky, ne teda uplne samostatne, ale i na tom se pracuje. Ted jsem dala pribory do nizsiho supliku a nechavam ho je uklizet, ale zatim mu to trideni moc nejde (asi musim pockat), ale mam treba dotaz - pri tom trideni priboru - neopravovat? nechat ho to dat jak on uzna za vhodne? nebo jak? Na druhou stranu mne velmi mile prekvapil (pribory byly prvni den nizko), po odpo spanku jsme prisli do kuchyne - on si otevrel suplik, vytahl svoji malou lzicku a chtel vysadit do stolicky a cekal na jogurt... (bohuzel zidlicku nemame samoobsluznou a lednici vysoko a spatne dostupnou... Take moc rad modeluje s plastelinou, kraji plastelinove valecky a dava do kelimku, zavira, otvira... A dala jsem mu na trideni a hazeni do direk v krabicce cizrnu a fazole - to ho chvili bavilo, ale pak to vse s viteznym krikem "bum bum" nahazel na zem a ja ho malem zabila :P tak jsem mu rekla, ze pujdeme hazet s balonkem, ale to nebylo ono... samozrejme take zkousel tu tvrdou cizrnu jist...
Jak tedy na to? jak udelat prechod od toho, ze dotedka nemusel uklizet, maximalne obcas vecer jsme spolecne nahazeli hracky do kose... S jednou hrackou nevydrzi si hrat dlouho a nejak nejsem schopna s nim byt porad a hlidat aby uklizel. Je pravda, ze uz ale je schopen na pozadani uklidit roztahane auta do te autickove krabice. Pak mam dotaz ohledne hrani si na jednom miste - s auticky je zvykly jezdit po celem obyvaku, poustet si je z gauce, jezdit s nimi po stenach a tak, tomu mam nejak zabranovat? A kdyz se rozhodne vynest hracku do druheho patra, mam mu zase vysvetlovat, ze ji ma ulozit dole? Vim, ze to tak nema byt, ale mne ted prijde, ze bych mu musela dost veci, ktere je zvykly delat zakazovat nebo ho opravovat.
zkouseli jsme prelevani vody - dve nadoby a maly dzbanecek, ale bylo z toho hodne louzi, ale to jsem s tim pocitala, ale myslela jsem, ze mu to pujde lepe...
a zajimalo by mne jak dite spravne zabavit na nejakou rozumnou dobu - 20 minut, kdyz treba potrebuji varit, nebo neco duleziteho vyridit.
Taky jsem do ted dost chvalila, sikulkovala (automaticky), zatleskala (on si sam taky zatleska, kdyz neco udela "dobre", ale umi zatleskat i jinym, coz mi prislo mile, ze umi ocenit, kdyz se nekomu neco "podari") Muzu misto chvaleni pouzivat alespon neco jako, "ano, tak je to spravne", "ano, tam to patri", "vyborne, to se ti povedlo"? Trochu v tom tapu...
No nic, zahltila jsem to tady a budu cekat na rady a reakce a zase mne casem urcite napadne spousta otazek... Dekuji predem za rady a podnety, doufam, ze si najdete cas...

jana
Nováček
Příspěvků: 6
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 19.11. 15:59:36

Ahoj, keď som si čítala tvoj príspevok tak som sa v ňom hneď našla, lebo je dosť podobný mojej situácii. Konkrétne to, že ja pracujem a tato je doma s malou. Ona má 21 mesiacov. S monte som začala, keď mala 10 mesiacov, ale len tak zľahka. Nemusíš sa, ale trápiť že by si niečo zameškala. Nie som pedagóg, ale zo svojej skúsenosti ti môžem povedať, že učiť dieťa poriadku je beh na dlhé trate, dôležité je ale vydržať a mať trpezlivosť. Môj manžel tiež schvaľuje monte výchovu, ale keď prídem domov z práce tak, niekedy to má od monte poriadku ďaleko. Myslím, že naša princezná vstúpila do obdobia vzdoru, na všetko má odpoveď "ne" a keď chcem po nej, aby za sebou upratala tak začne ešte viac rozhadzovať. Robím to potom tak, že ju nechám nech sa vybúri (pričom ma ide trafiť šľak a predýchavám), ale pred spaním to musí dať zase všetko doporiadku. Možno to nie je úplne monte, ale trvám na tom. Nechala som manžela nech mi ukáže ako asi robí monte aktivity s malou (každý večer mu dám nejaký zoznam čo jej má ponúknuť). zatiaľ je to nič moc - hlavne teda čo sa týka opravovania chýb. Keď jej povedal: tak NIE to musíš TAKTO trochu ostala zaskočená. Keď niečo zle vykonáva pri mne tak ju nechám nech dokončí spôsobom ako chce a pomôcku odložím na neskôr. Takž najpr musím naučiť ocka ako reagovať, aj keď nechápe prečo by jej nemal povedať ako sa to robí SPRÁVNE.
Skús začať s jedno , alebo dvoma monte aktivitami. Čo sa týka prelievania ani sa nečudujem, že ti narobil menšie jazierko. Nemá na to ešte precvičenú motoriku. Prelievaniu predchádza presýpanie. Je dôležité prechádzať od jednoduchých aktivít a po ich zvládnutí k zložitejším.

luss
Nováček
Příspěvků: 3
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 19.11. 17:17:30

ahoj, dekuji moc za reakci, tak to mame podobne.
diky za tip na presypani, zkusim nejdrive tedy to.
Pokud to chapu, tak treba 2 aktivity na den a zbytek proste neorganizovana zabava a hrani?
take jsem pochopila, ze mi nikdo nedoporuci, co je kdy vhodne pro konkretni vek, ale nejaky postup s cim zacit (treba ze pred prelivanim je presypavani) a jak postupovat dale tu nekde najdu? nebo nekde jinde, prosim?
a nejaky popis senzitivnich fazi a jak je odhalit? intuici mam celkem silnou, ale tim, ze s malym nejsem tolik casu, tak se bojim, ze mi treba neco unikne...

jana
Nováček
Příspěvků: 6
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 19.11. 23:41:13

http://www.montessoridoma.cz/?page_id=8034&mingleforumaction=viewtopic&t=10.1 toto by ti mohlo pomôcť ohľadne odkladania hračiek. Čo sa týka otázky ako začať, tak podľa mňa odpoveď je hoci čím. A ako píšeš v podstate si už začala aktivitami bežného života. Na webe je veľa inšpirácie čo sa týka monte aktivít-sú to hlavne zahraničné stránky. Čoho, ale veľa nie je sú aktivity pre vek 0-2r. Je potrebné vychádzať z monte zásad a pozorovať dieťa niečo ti určite napadne. Čo môžeš robiť na rôzne spôsoby sú zmyslové aktivity, košíky pokladov, oboznámenie sa s rôznym materiálom, povrchom, zvukmi, vôňami ... Približný popis senzitývnych období z hľadiska veku nájdeš tiež na webe, ale dôležité je pozorovať dieťa. Manžel nech teda chodí s otvorenými očami:) Neviem, či je určený nejaký presný počet aktivít,písala som 1 alebo 2 kvôli veku synčeka,a preto že píšeš, že začínate. Neskôr môžeš aktivity pridávať. Ja som toho názoru, že dieťa sa musí aj vyblázniť, zašpiniť proste byť dieťaťom. Ak chce celý deň robiť monte tak nech sa páči, ale keď chce blbnúť a robiť niečo iné nebránim jej. Sú dni, keď nerobíme žiadne monte aktivity,ale nemáme ani jeden deň bez smiechu.

luss
Nováček
Příspěvků: 3
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 20.11. 9:44:00

Diky Jano, cetla jsem a ted se snazim procist tech 50 stranek zalozky Ella... tak take urcite objevim jeste dost. Jak rikas, ano, je treba aby to bylo nejak prirozene, zaroven to ale asi chce nejaky rad, ale ten se asi casem nastoli tak nejak trochu prirozene.
Ano tech aktivit pro 0-2r je celkem malo. Coz o to, ja nejake napady mam a vidim v dost vecech, kterebych normalne treba vyhodila potencial k pouziti a hram (ruzne obaly, krabicky, vicka a pod)
vcera jsme presypali fazole, ale predtim nez jsem si o tom neco precetla, takze jsem pak zjistila, ze jsem pouzila nespravne nadoby a moc fazoli ;-) ) Kazdopadne nutne je ted sehnat maly smetacek s lopatkou, protoze to maleho bavi a laka moc.
Tak zatim pa a budu rada, kdyz si nadale budem vymenovat zkusenosti a tipy...

admin
Administrátor
Příspěvků: 60
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 21.11. 17:45:26

Jé, to je hodně dotazů ;-) A všechny moc fajn a Jana je hezky zodpověděla. Osobně bych si prostě vybrala 1-2 se kterými začnu - vše si dobře promyslela a zkusila to. Až se zajedou u Vás i u dítka, tak další. Jinak by se z toho člověk "zbláznil". Jinak určitě není vůbec pozdě, jen je to všeobecně náročné - jelikož pokud to chci, tak abych u dítěte nevytvořila zmatek a pochopilo princip ( nesnažilo se rozkodovat proč jednou jo a jednou ne a tudíž to sabotovalo ) je dobré to vyžadovat na 100% - což je větší část práce pro nás. Někdy hodně dlouhá a únavná. Často věci nefungují hned a pak to vypadá, že to nefunguje vůbec, nebo vynecháváme a je to stejné. Třeba právě u toho úklidu. Co se vyklízení a rovnání příborů týče, pokud ještě nevidí že je to špatně - tedy že se třídí dle určitého klíče, i kdyby jste mu to ukázala 100x nepochopí to, jelikož to nevidí. Opravovat nemá význam, max. ho to přestane bavit. Je dobré ukázat jak to třídíme a proč, ale pokud to nevidí tak to nevysvětlíme ;-) Jinak na odlišení s čím jakkoliv ( jelikož mi to nevadí atd. ) je dobré dát věci např. praktického života do kuchyně - pokud prostorově lze. Tady s těmi se pracuje takto, s autama si jezdi jak chceš. Např. S házením neúprosně - chápu, že to není taková zábava. Zkouší, co to udělá, jaký to vydá např. zvuk atd. Ale stejně, s tímto ne - ale můžeme ... A ano, než si zvyknou na určitá pravidla, je třeba jim je připomínat a je to hlavně práce pro nás. Co se vody týče - stačí opravdu malinko - neboli tolik, kolik jsem schopna utřít a neudělat si z bytu lagunu. U všeho stačí ze začátku opravdu málo. Aby se dítě zabavilo na 20 minut v tomto věku ( ano, některá to tak mají ) ale je třeba to trénovat a mít trpělivost. Postupně se to bude prodlužovat - ale trvá to. Pamatuji si na dobu, kdy jen roztažení igelitu, donešení vodovek, papíru nám zabralo třeba 5 minut - její následné 3 tahy asi 30 sek. a pak dalších 10min. úklid. ;-) Chválení je v pořádku - jde opravdu o formu té pochvaly. Popis situace, co nového zvládl lépe atd. Dnes jsi dopracoval celou aktivitu až do konce. Vidím, že jsi si odnesl hračku na správné místo atd. Pokud to člověk nemá zažité - jako já - je to tvrdý trénink. Mili

Betania
Nováček
Příspěvků: 1
Příspěvek Re: Jak zacit? "aneb od bezneho chaosu k monte"
dne: 18.9. 22:36:00

Píše se tady o aktivitách 0-2 roky, že jich je málo. Mám dceru čerstvě 1 rok. Jsou věci, které jí vysloveně baví (matičky, šroubky všeho druhu, papír, voda), ovšem jak ji rozvíjet, když vlastně sama ještě skoro nic neumí? Zajímá mě mont., ale zatím jsem bezradná.

Stránky: [1]
Mingle Fórum by cartpauj
Verze 1.0.33.2 ; Stránka načtena za 0.016 vteřin.