CO JE OSTRÉ?

26.1.2012 Autor: Mili  Kategorie: Ella, Jazyková výchova, Praktický život, Smyslová výchova, Výroba pomůcek Štítky: 3x komentováno
Krom puzzle a skládání věcí do celku Ellu baví třídit. Tuto aktivitu si vyžádala sama. Vymyslela jsem jí k tomu i kontrolní listy a něco navíc.

 

Jedno co, ale hlavě třídit. Přijde mi, že to přesně zapadá do momentální potřeby, aby věci měly svůj řád. Aby tvořily určité pochopitelné celky.

 

 

K této činnosti jsme přišly náhodou. Pořád chodila a ukazovala co je a není ostré. Tak jsem se jí jedno ráno zeptala, zda chce aktivitu na třídění. Řekla ano, a vyžádala si další 3, které jí mám připravit, než se vrátí ze školky.

 

 

No a tak jsem jí pomůcky připravila. Navíc jsem dost hloubala, jak to udělat, aby si mohla věci zkontrolovat sama. U třídění jsem většinou u ní, jelikož kontrolní listy se nehodí ke všemu.

 

 

Ale já chtěla, aby začala zkoušet provádět kontrolu sama. U Montessori pomůcek je většinou kontrola chyby již zakomponovaná. Je to jedna z těch skvělých věcí, které se mi na tom líbí, že dítko ji dokáže objevit a odstranit samo.

 

 

Ale kontrola chyby jako různé značky a podobně nejsou vhodné. Děti na ně přijdou velmi záhy.

 

 

V tomto případě jsem si tedy pomůcku připravila a roztřídila na dvě hromádky, které jsem si nafotila a pak vytiskla hned na tiskárně. Tím se mi povedlo si vytvořit list „kontroly“.

 

 

No a pak už se postupuje standardně. Elle jsem vše dala do jednoho košíčku a měla je nejdříve roztřídit dle značky – ostré x neostré.

 

 

Máme zde i věci jako párátko, špendlík apod. jelikož píchají – tudíž jsou pro ní ostré a musí s nimi dle toho zacházet.

 

 

Roztřídila vše rychle – a udála se zajímavá věc. Dala jsem jí tam i jedno závažíčko, které během třídění z nějakého důvodu šla uklidit na své místo. Prostě tuto jednu věc se rozhodla neumístit. Nechala jsem jí, ať si pracuje dle svého a čekala, co se bude dít u kontrolního listu.

 

 

Navíc u třídění věcí měla i kružítko. Ale bylo v obalu. A jak ho zkoumala, zda je či není ostré, tak ho z obalu vyndala. Kružítko správně zařadila do ostré, ale obal do neostré!

 

 

Hrozně mě to překvapilo, je vidět, že uvažuje zcela jinak. Ale na kontrolním listu obal od kružítka nebyl! Nepředpokládala jsem toto myšlení, které mne jaksi trošku trumflo a ukázalo mi, že já nepřemýšlím zcela do detailu.

 

 

Vše roztřídila a já jí nabídla, ať si to zkontroluje. To ji velmi zaujalo a začala věci přemísťovat na papír dle fotky. No, a když předměty umísťovala, chybělo jí závažíčko! Tak si ho vrátila zpátky. Takže perfektní. Nepřekvapilo mne, že tentokrát neudělala žádnou chybu. Ale za kontrolní listy jsem si v duchu pogratulovala.

 

 

Navíc mne překvapilo, že už nedává předměty jen tak – patří, položím. Ale snaží se je umístit přesně dle polohy, která je na obrázku. Je to zcela jistě další posun v jejím vnímání.

 

 

U této aktivity jsem vymyslela ještě jednu činnost. Když už jsem byla v přípravě, napadlo mne je zkusit obkreslit, zda i zde umístí předmět správně.

 

 

Pro jistotu jsem je umístila zcela na jiné místo – má velkou paměť a chtěla jsem, aby se soustředila.

 

 

Musím říci, že za normálních okolností, by to nebylo tak „složité“, třídit dle stínu jí bavilo už před druhým rokem. Jenže mé obkreslování bylo tragické! Hlavně u neostrých předmětů – v tuto chvíli se z toho stal neřešitelný úkol! Je to ostatně vidět na obrázku.

 

 

Nevěděla jsem, zda to pro ni nebude už také „dlouhé“. Přeci jen roztřídila vše dle ostrosti, poté pracovala s kontrolním listem a já jí nabídla aktivitu třetí.

 

 

Ale zaujalo jí to úplně stejně. A krom jednoho předmětu vše poznala! Tímto se přehoupla do zcela jiné dimenze a to je minimálně sedmý smysl – jelikož ty tvary byly opravdu „hrozné“. :-D

 

 

U této činnosti jí pozornost vydržela opravdu dlouho. Kontrolní listy začnu zakomponovávat do třídění do skupin.

 

 

Vyplatí se to, a tam kde to jde, nemusím zasahovat a Ella se učí nenásilně kontrolovat si provedení práce, kde kontrola chyby není přímo zakomponovaná.

 

Představím takto postupně další s jinými tématy, jelikož opravdu máme každý den něco jiného. Možností je nepřeberně.

 

 

Krásné třídění.

3 příspěvků k CO JE OSTRÉ?

  1. Dotaz na ostre predmety dne 24.11.2012 v čase 23.01

    Dobry den Mili, s velikym zaujetim se norim do vaseho webu ( syn ma 18 mesicu ), protoze na montessori jsem narazila teprve asi pred mesicem, cim vic to studuji, tim vic me to zajima. Mate opravdu nadherne stranky a to mnozstvi napadu je velmi inspirujici. Mam dotaz k tem ostrym predmetum. Jak jste naucila Ellu ( a v kterem veku? ), jak s ostrymi predmety manipulovat? Dost me na te fotce fascinuje ten veliky nuz :) . Diky
    Jana

    • Mili dne 27.11.2012 v čase 17.30

      Dobrý den Jano, moc děkuji, je to od vás milé. Přesně si to nepamatuji, ale učila se s nimi manipulovat relativně brzy. Okolo dvou let už věděla co je ostré, pracovala se špendlíky a podobnými věcmi. Co se nožů týče, učila se s nimi zacházet asi od dvou a půl – někdy kolem třetího roku s ním již krájela. Ale je to individuální a záleží na dítku, Ella velmi respektovala pravidla jak se s věcmi zachází – a díky tomu s některými zacházet mohla. Mili

    • krájení dne 11.12.2012 v čase 0.46

      dobrý den, děti jsou schopny krájet už i v roce a půl, synovi je 2.5 a krájí sám to, co je relativně měkké, třeba mrkev, ředkev, zelené fazolky jsou bez problémů. chleba si sám neukrojí samozřejmě. ostré věci nejsou nebezpečné. tím, že dítě uvidí, jak s nimi pracujete vy a jak je nosíte (čepelí dolů) a odkládáte nahoru nad prkénko (nikdy ne dolů pod prkénko nebo někam jinam), tak to okouká a bude to dělat stejně. hodně zdaru. barbora

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*