RŮŽOVÁ VĚŽ – ŘADA

15.6.2012 Autor: Mili  Kategorie: Ella, Smyslová výchova  

Pokračování na téma Růžová věž. Minule jsem představila stavění dle velikostí „na sebe“. Jedno z dalších využití pro děti je samozřejmě možnost řazení vedle sebe.

 

 

Učíme děti řadit zleva doprava – podél horní hrany koberečku. Trénují si tím oko-ruku – na budoucí čtení a psaní. Navíc se učí udržovat „linku“, což je pro ně opět výhodné pro budoucí psaní.

 

 

Jak jsem psala minule, děti při práci nerušíme, neopravujeme – je zde zakomponován prvek chyby – a pokud ji neobjeví – nevadí – příště se jim to třeba povede. Chybu buď objeví zrakem, či ji mohou opět kontrolovat poslední kostičkou.

 

 

A teď zase pár zajímavostí.

 

 

Nejmenší kostička má 1cm krychlový. Největší poté 10 cm krychlových ( neboli decimetr krychlový ). Rozdíl mezi každou kostkou je tak 1cm.

 

 

Momentálně to nevypadá možná nijak zajímavě – ale jednoho dne tuto krychli použijete právě k vysvětlení těchto pojmů. Jelikož pro něj již nikdy decimetr krychlový nebude imaginárním pojmem.

 

 

Navíc existuje ještě jedna úžasná pomůcka – jako pozdější doplněk. Je to stejná krychle, do kterých vyskládáváte právě jednu tu nejmenší kostičku – ten 1cm krychlový. Do spodní řady jich vyskládáte 10×10 kostiček ( jedno patro tedy 100 ) – do výšky dalších 10 – tedy tisíc. Jakmile to jednou vyskládají – věřím, že již nikdy nezapomenou co je decimetr krychlový, jak se počítá a kolik to asi je ;-)

 

 

Navíc se to prolíná s dalšími pomůckami – kde chápou právě to, jak se skládají desítky, aby vznikaly stovky, a stovky aby vznikaly tisíce atd. Tedy pro někoho jako jsem já, kdo nikdy nechápal matematiku – ráj! Ale o tom zase jindy.

 

 

Tím, že si ty děti hrají – a staví si věže – se jim dostává něco, co pak pouze jednou uvidí na tabuli a pochopí – a boj s učením se vzorečků nazpaměť?

 

 

V dalším stupni – tedy než přejdeme k decimetru krychlovému – slouží i k 3stupňové výuce a vysvětlení pojmů jako malý – velký. Malý – menší – nejmenší. Velký – větší – největší.

 

 

Pokud to dítě zajímá, může k tomu přidávat i čísla – ale zde mi to přijde mnohem imaginárnější než u červenomodrých tyčí a dokud neumí číselnou řadu, bych vůbec nezařazovala – je to pro ně dost složité. Ale určitě pro malé nadšence jedna z možností.

 

 

Děti je mohou také zkoušet řadit poslepu – ale menší děti většinou nemají rády zavázané oči – takže ani u nás zatím nefunguje. Ale určitě to budeme zkoušet. A pokud by jim to nevadilo, mohou hmatem hledat třeba rozdíl. Můžete jednu kostku vyjmout a dítě určí, kde je rozdíl a kde chybí – menší mohou samozřejmě i bez zavázaných očí – hledat vizuálně rozdíl.

 

 

Krásnou zábavu a příště zase něco dalšího.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*