TŘÍDĚNÍ DLE POČÁTEČNÍCH PÍSMEN

26.1.2012 Autor: Mili  Kategorie: Ella, Jazyková výchova Štítky: 3x komentováno
… na které písmenko začíná předmět?

 

Mám tolik článků, že nestíhám dávat příspěvky, ale začnu se pomalu vracet k písmenům, a jejich sluchovému rozlišení a hrátkám u nás doma.

 

 

Vždy po čtyřech probraných písmenech jsem udělala Elle box a do něj dala různé předměty, které na dané písmenko začínají.

 

 

Využíváme k tomu stále naše pěnové puzzle, i když to není ideální a nejsou tam rozdělené barevně souhlásky a samohlásky, ale systém už jsme malinko zase vylepšily. Ale na třídění mi přijdou fajn.

 

 

Je to pouze zopakování činnosti, kterou jsme předtím dělaly. Jinak od té doby, co jsme si s písmeny začaly hrát, se Ellince lépe dá vysvětlit, pokud nějaké slovo slyší špatně. Tím, že zdůrazním první písmeno, tak se jí to lépe sluchově diferencuje.

 

 

Krásným příkladem, ale hůře zveřejnitelným na stránkách blogu se nám stalo slovo tenis. Pořád ho vyslovovala jinak. Až když jsem jí zvýraznila písmeno T – jako Táta, začala ho říkat správně. Což je fajn, hlavně na veřejnosti :-D

 

 

Princip je tedy zřejmý. Ale pro naši potřebu jsem ho později ještě vylepšila tím, že do každé bedny dávám kartičku s obrázky daných předmětů k písmenu, aby měla vlastní kontrolu nezávislou na mé osobě.

 

 

Stávalo se totiž překvapivě, že si to nechávala odsouhlasit. Což u ní není zase tak obvyklé. A navíc si to vyndá často sama bez mé přítomnosti, tak jsem jí k tomu udělala zpětnou vazbu, kde si to může případně sama zkontrolovat.

 

 

Vymyslela si i svůj způsob hry – ale ten představím zase příště. Krásný den přeji.

3 příspěvků k TŘÍDĚNÍ DLE POČÁTEČNÍCH PÍSMEN

  1. Silvie dne 13.4.2012 v čase 21.13

    Tady bude trvat než se k tomu dopracujeme, ale možná ne zas tak dlouho. Tento týden máme první písmeno – jeho oblíbené „S“. Dnes mi řekl: „Sir, je tam „S“" (Sir je náš pejsek a když jsem mu říkala, jaké věci má nosit na papír se „S“, tak jsme se moc nasmáli, že se na ten papír asi Sir nevejde. Zdá se, že máme jazykové období. Hodně doplňuje nebo i sám říká básničky a začíná vymýšlet slovní spojení – třeba „děda Marta“ (a přitom se culí, protože ví, že Marta je babička. Nebo viděl pána za oknem a začal vymýšlet, proč tam asi stojí, že na čeká na paní… Máma se nestačí divit. To že si počítá prsty je jazyková nebo matematická dovednost? Díky Si

    • Mili dne 14.4.2012 v čase 6.53

      Ano, to vypadá na fázi jazyka – zkusila bych to, je to spíše hravé upozornění na to, že písmena něco vyjadřují. Jinak máte pravdu – mnoho lidí si plete to, že dítko umí odříkat čísla do deseti s počítáním – toto je spíše výborná paměť a jazyk. Jde o to, zda počítá i jiné věci, schody, předměty a ptá se kolik to je atd. Pak se mluví o počítání. Navíc mozek je zajímavě uzpůsoben. Třeba počítat často umí ( předměty, donesou požadovaný počet ) ale přiřazení čísla přichází později – je to stejné jako s barvami. Umí je roztřídit dle spektra, donesou správnou barvu – ale neumí ji vyslovit. Barvy ale znají. Jelikož centrum řeči a zraku je jinde a musí se to propojit. Takže záleží na tom, zda ho baví i počítat jiné věci, ty fáze se mohou prolínat, není to tak, že je striktně jedna. Mili

      • Silvie dne 14.4.2012 v čase 8.17

        Nejčastěji si počítá prsty, ale občas spočítá kytky, něco v domácnosti. Spíše to tak nastupuje. Písmenka nechci nějak hrotit, takže si to naše „S“ dáme i další týden – možná i zopakujeme hledání na „S“, možná něco nového. :-) Si

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*