PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ – OBLEČENÍ VE SKŘÍNI

4.2.2012 Autor: Mili  Kategorie: Ella, Praktický život, Připravené prostředí  13x komentováno

Jak usnadnit orientaci a samostatnost.

 

Nebude asi velkým překvapením, že i zde máme kartičky. V každé přihrádce má obrázek, co se tam nachází. Trička, kalhoty, svetry, spodní prádlo, ponožky atd.

 

Ví tak, kde co najde a poté to sloužilo pro lepší orientaci, když oblečení třídila a uklízela. Je to jednoduché a účinné.

 

Ellinka si své oblečení volí sama ( zasahuji maximálně s ohledem nedostatečného oblečení v případě nízké teploty venku ).  Je na jejím výběru, co si ten který den obleče. Občas jsou to kreace opravdu úžasné, ale hlavu si s tím nedělá a dokud si to obhájí je to na ní.

 

Jelikož toto má od roka a půl věku, má zde i nákres oblékání – i když dnes už není potřeba. Možná není oblečení složeno dle nejlepší normy, ale na to máme čas s tréninkem.

 

Každopádně mně i jí to ulehčuje mnoho práce.

13 příspěvků k PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ – OBLEČENÍ VE SKŘÍNI

  1. Lucie dne 4.2.2012 v čase 20.27

    Vzhledm k současnému „bojkotu“ mého syna (3roky) s oblékáním o něčem podobném uvažuji. Máme uzavřené šuplíky, tak mě napadlo, že vždy vyfotím vnitřek a fotku nalepím na šuplík. Snad to pomůže. Chtěla jsem se zeptat na nákres oblékání, je někde možné ho stáhnout. Díky. Lucie

    • Mili dne 5.2.2012 v čase 13.10

      Lucko nám to pomáhá dost. Vyhledala jsem si obrázky přes Google. Fotka je ale vždy lepší – stačí nafotit jedno tričko, kalhoty atd. a to na skříňku nalepit. Přeji úspěch ;-)

      Mili

  2. Eva dne 5.2.2012 v čase 14.41

    Dobrý den Mili,

    sleduji Váš blog a už dlouho jsem se chtěla vyjádřit k tématu připravené prostředí, zejména kartičky. Chápu, že byt je asi vhodné dítěti nějak přizpůsobit, nicméně systém kartiček v kuchyni a ve skříňkách mi přijde poněkud nadbytečný. Když jste ho nepoužívala, tak se dcera neorientovala nebo život bez kartiček nezná? Já se domnívám, že pokud dítě v daném prostředí žije, zapamatuje si tyto věci i bez kartiček. Můj syn, když jsem v kuchyni a pomáhá, také vytáhne hrnec z uzavřené skříňky nebo jinou věc, kterou chce, a bez kartičkového systému. To samé, když mu řeknu, ať si donese kalhoty nebo čepici. Najde příslušný šuflík automaticky.
    Rozhodně to neberte jako kritiku, o Montessori se zajímám spíše povrchně, ale přijde mi, že systém kartiček může fungovat také opačně, místo aby podporoval samostatnost, tak by ten systém mohl spíše „ulehčovat myšlení“ – na vše obrázky, kartičky, instrukce radící v jaké místnosti co a jak dělat. Eva

    • Mili dne 5.2.2012 v čase 15.02

      Dobrý den Evo,

      moc děkuji za Váš dotaz. Ano, to co popisujete je pravda. Pokud něco potřebuji, našla by to zcela jistě i bez kartiček. Kartičky mají ale i jiný význam. Obrátím to – nejde o to něco najít, ale správně zařadit. Když máte v jedné skříňce více věcí najednou, a vyklízela by myčku, dá prostě vše bez systému do skříňky, ze které si nádobí bere. Učí se tím tedy systém třídění a správného zařazení. S největší pravděpodobností by totiž 3 leté dítko uklízelo tak, že co by zrovna z myčky vyndalo, strčilo by kamkoliv do skříňky. Případně různé talíře na sebe atd. Špatně by se vám tam pak něco hledalo – pokud by se vám to tam vůbec vešlo. To stejné s oblečením. Nejsem si jistá, že by malé děti třídily, prostě by to hodily do jednoho šuplíku. Takto se učí třídit trička, kalhoty apod. Tudíž, když je složí, uklidí je správně. Veškeré kartičky mají navíc popisky. Slouží tedy k vizuelnímu zapamatování a tréninku rozpoznávání jazyka. U nás mají i tu funkci, že Ella „sama“ nakupuje. Před nákupem si vezme nákupní kartičky a kontroluje co chybí. Ty pak dává na dvě hromádky – koupit, nekoupit. Po nákupu si dokáže nákup sama zatřídit. Je to určitý trénink na systematizaci práce – a vlastně si dělá svůj nákupní seznam, byť neumí psát. A takto bych mohla pokračovat. Možná se to zdá zbytečné, pro nás je to užitečné. Neříkám, že to musí někdo používat ;-) Navíc možná se to zdá jako usnadňování, ale naopak. Ella si zvykla okolí pozorovat. I v cizím prostředí si velmi dobře pamatuje, kde si co vzala a kam to patří. Sama jsem čekala, zda ji toto nebude omezovat – opak je pravdou. Tudíž, ano, věci najde – ale také je správně zatřídí. Nemusím po ní věci opravovat, ani u ní stát a říkat jí, co je teď na řadě. Spoustu věcí si tím automatizuje.
      Ještě doplním – nejde tedy o to, zda si donese tričko, když ho potřebuje. Ale spíše o to, pokud dám dítěti např. hromádku vyžehlených věcí ( trička, mikiny, tepláky atd. ) zda je schopno je zatřídit. Tedy ne, že zastrčí celou tu hromádku kamkoliv do šuplíku či poličky, ale bude schopno je správně zařadit. Stejně tak s tou myčkou atd. Pokud mu něco dojde, je schopno si vzít další a nečekat na mou asistenci.
      Mili

      • Eva dne 11.2.2012 v čase 20.44

        Dobrý den Mili,

        děkuji za odpověď. Zařadit bude určitě těžší než vytáhnout. Tento týden jsem vyzkoušela na synovi, neplánovala jsem to, začal s tím sám. Sundávala jsem prádlo ze sušáku, poskládala a jak byl vedle mě, tak věci sám bral, někdy se zeptal – „Komu to patří?“ nebo většinou už ví, co je čí, a šel normálně dát věci na své místo. Svoje do svého pokoje a dokonce do správného šuflíku, a naše věci v ložnici také založil správně do správné poličky ve skříni. Ty šuflíky nebyly prázdné, byly tam třeba už trička nebo ponožky, takže by se mohlo říct, že potom to přiřadí třeba jednodušeji. A když viděl ráno koupené maso, tak hned říkal – „Dáme to do mrazáku“ a otvírá ho. Možná je syn ale již dobře trénovaný, protože k mé velké nelibosti trávil značnou část svého života prohledáváním všech skříní v domě :) Jinak ovšem uklízí spíše nerad.

        Eva

        • Mili dne 11.2.2012 v čase 21.20

          Dobrý večer Evo,

          moc díky – je fajn, že má tak skvělou orientaci a je takový pomocník ;-) Myslím, že naše prádlo by Ella nezařadila – máme šatnu vedle ložnice a moc často se tam nedostane. Máte doma šikulu.

          Mili

          • Deny dne 1.6.2013 v čase 13.50

            Přiznám se, že mě napadlo také, proč kartičky ve skříňce. Naše děti taky dokáží věci uklidit podle toho, jak si to pamatují (skoro 4 a 1.5 roku). Ale je fakt, že já u úklidu na rozdíl od vás musím být přítomna – s některými samozřejmě musím poradit a pomoct, protože jsou buď vysoko nebo je málo používáme…Na linku je věci dávat raději nenechávám, protože je to vysoko a nevidí tam, ale napadl mě odkládací stoleček, kam by dávaly věci patřící nahoru a já si je tam jen vyzvedla – něco vymyslím…Zkusím to. Jsem zvědavá, co to s našimi dětmi udělá. Já se obávám, že u nás to ale bude spíš kontraproduktivní, protože pokud tam nejsem s nimi, většinou je činnost brzy omrzí a nedokončí ji. To mě přijde špatně…snažím se je přimět vždy k dokončení práce, protože manžel je typickým případem, kdy těsně před koncem práci opustí a nikdy nedodělá…Ráda bych, aby to děti „nezdědily“…:-)

  3. Eva U dne 5.2.2012 v čase 18.52

    Ahoj Mili, jak se malá prosím tě popasuje s tou hromadou oblečení poskládanou do komínku? Když vytáhne tričko odspodu, nespadne to? Dokáže to znovu poskládat? Mluvím teda z pozice dospělého člověka, kterému poskládané hromádky padají pořád a někdy to nestihnu sama poskládat, když letím ven a už je zmatek, už se to míchá a je borčus. Já se snažím jí dávat maximálně dvě věci na sebe. Potom má komodu se šuplíky a tam, když se to trochu pohází, tak to nevadí, není toho ani moc na sobě. Nějak extra to netrénujem, ale už mě začíná překvapovat, že sama ví, kde co má :-O. A to máme podobně jako u vás, spoustu regálů s hračkama a spoustu polic na oblečení,police máme všude kde to jen jde, takže by to chtělo spíš mapu s buzolou, aby se v tom člověk vyznal :-) .
    Ten seznam na nákup máš udělaný z letáků? Taky uvažuji, že něco takového vyrobím.
    Jinak moc děkuji za tento typ článků, ráda se nechávám inspirovat.
    Měj se hezky, Eva.

    • Petra a holky dne 5.2.2012 v čase 21.45

      Milli prosím o informaci kde přesně berete ty obrázky – já bych to musela malovat – neumím to najít v PC :-(
      laminujete je všechny?

      díky za informaci

      • Mili dne 6.2.2012 v čase 8.52

        Dobrý den Petro,

        ne, věrný google. Ale můžete si to také vyfotit a vytisknout. Ty, s kterými pracuje často laminuji, tyto ne, přijde mi to zbytečné. Ona je nesundává a kdyby něco, zase jen vytisknu na papír. Tady mi to přijde laminovat zbytečné. Písněte mi kdyžtak mailík.

        Mili

    • Mili dne 6.2.2012 v čase 8.50

      Ahoj Evi,

      no jak kdy :-D My máme vše dole, jelikož se tu nejvíce pohybujeme. Občas se jí to také nepovede a sundá toho více než chtěla. Ale trénujeme skládání ;-) Výhodou u ní je, že si většinou vybírá jen tričko, poslední dobou šatičky. Zbytek jí je celkem jedno a tak bere často co je nahoře. Když jí spadne jedno dvě, zvládne to sama, někdy pomáhám, když toho spadne více. Taky je vidět, že to nejsou zrovna dokonalé komínky :-D

      Ten seznam jsem si vyhledala na googlu. To co běžně doma potřebujeme jsem si zadala do vyhledávače. A vytiskla a popsala. Pak jsem tam udělala děrovačkou díry, takže co potřebuje si vyhledá, zastrká a při nákupu to otáčí, takže ví, co už „našla“ a nakoupila.

      Mili

  4. Pady dne 20.3.2012 v čase 14.04

    Chtěla jsme se zeptat jestli nějak řešíte rozešpiněné věci nebo věci vyloženě na lítačku a na písek. Prostě cokoliv je trochu špinavé hodíte do prádla a pořád perete? Přemýšlím nad tím prádelním systémem a stále to nemůžu uchopit. Děkuji moc za radu.

    • Mili dne 20.3.2012 v čase 18.36

      Ella nesnáší oblékání, ale když je mokrá převléká se – ušpiněné už také řeší. Odnáší si to k pračce. Tam to pak třídí a pomáhá věšet. Ale taky mám občas dojem, že pořád jen žehlím. Mili

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*