DNES JEDEME ZPÍVAT

25.1.2012 Autor: Mili  Kategorie: Ella, Připravené prostředí  12x komentováno
Vzhledem k tomu, že malé děti nemají pojem o čase jako my, jsem bojovala s tím, jak Elle vysvětlit, kdy co bude.

 

Používala jsem termín po spinkání ( na daný den ), ale nevěděla jsem jak jí vysvětlit, kdy přijede její nejlepší kamarád, a kdy že to pojedeme za babičkou. Jakmile jsem jí vyprávěla co bude, pojala to tak, že hned a běžela pro tepláky a mikinu. Jenže jak jí vysvětlit, že dnes ještě ne – až za dva dny a vyjít z toho tak, že dítě nechytne „hysterický“ záchvat, že chce teď babi?

Vzhledem k tomu, že na vše máme doma obrázky s činnostmi jak jdou za sebou, zkusila jsem si vyrobit jednoduchý rozvrh v Excelu a vytvořila si magnetky. Na ně jsem nalepila obrázky každodenních činností, které se u nás pravidelně opakují. Zpívání, tanec, cvičení, nákup, plavání, obrázek táty ( to když tráví čas spolu a máma se vzdálí mimo dům za vlastní aktivitou ), obrázek jejího nejlepšího kamaráda, s kterým se potkáváme pravidelně, obrázek babi s dědou. A pak také jeden s otazníčkem ( to je překvapení na nějakou společnou činnost ). Tabulka měla i časové horizonty po dvou hodinách – to aby měla představu, kdy budeme ještě doma, než vyrazíme a máme čas si třeba hrát, nebo malovat.

K tomu jsem si také vytiskla obrázky toho, co je potřeba si s sebou vzít. Na zpíváníčko knihu, pastelky, lepidlo, nůžky, izolepu, pití a svačinka. Na plavání ručník, plavky, krém, pití, svačinka a tak podobně. Když jsem tento výtvor poprvé dala na Ellinčinu magnetickou tabuli, byl jí rok a půl. Sama jsem si nebyla zcela jistá výsledného efektu, ale prostě jsem to zkusila.

 

 

Ráno vždy s Ellou šoupneme motýlka na ten který den, a povíme si co budeme dělat a kdy. První dny mi to tak maximálně rozebrala a rozházela, ale velmi rychle si zvykla na celý systém. Až mě samotnou to překvapilo. Navíc jsem i zapojila balení batohu. Všechny věci na danou aktivitu má v košíčku, který je opatřen stejným obrázkem jako na tabuli. Vezme si tedy batoh, vyndá košík a dle obrázků postupně jedno po druhém vkládá do batohu. Obrázek knihy, šup do batohu, obrázek pastelek, šup do batohu. Vždy si to na tabuli ukáže a zabalí. Toto zvládla během měsíce tak, že si dnes na dvou letech zvládne zabalit věci sama.

Pro mě to má neskonalou výhodu. Ellu to ohromně baví a když řeknu že bude čas na to odjet, běží si zabalit sama svůj batoh. Já si stihnu sbalit svoji tašku a i se namalovat. Myslím, že jí to ulehčilo orientaci v čase – ví, co kdy bude. Navíc se naučila samostatnosti, jelikož jednou si zabalit nechtěla, odjely jsme bez věcí a pak byla zklamaná, když nemohla pracovat, jako jiné děti. ( Jídlo jsem tedy koupila v centru :-) ) Doufám, že tento systém třídění věcí a určování si kdy a co jí vydrží dlouho. Bude to jednou potřebovat ve škole, ale bližší termín je školka. Bude jí vozit tatínek a mám větší jistotu, že naše dcera odjede se vším, co potřebuje. :-) )

No a pak si vše uklidí po příjezdu do košíčku. Je to jednoduché a opravdu to funguje …..

12 příspěvků k DNES JEDEME ZPÍVAT

  1. Pavla Kováčová dne 11.3.2012 v čase 13.01

    Dobrý den,moc se mi líbí váš nápad s rozvrhem dne na magnetické tabuli. Budu moc ráda,pokud si najdete čas a nafotíte ji ještě podrobně zblízka. Na velké fotce to tam není moc vidět. Moc,moc děkuji i za krásnou inspiraci. Pavla

  2. Lazarova Radana dne 29.3.2012 v čase 10.12

    Dobrý den, moc dobrý nápad a také se přidávám k prosbě, zda by nešlo to nějak nafotit, abychom to mohli taky vytvořit:).

    Moc díky

  3. Silvie dne 16.4.2012 v čase 12.12

    Také by mě zajímalo, zda tam máte reálné fotky, symboly.. Díky za přiblížení :-) Si

  4. Martina dne 28.5.2012 v čase 4.14

    Dobry den, take prosim o detailni nafoceni Vaseho prehledu cinnosti. Mate i neco podobneho pro cely chod domacnosti a rodiny? Neco jako rodinny organizer..? Dekuji za skvele stranky a napady! Krasny den. Martina

  5. Máťa dne 27.9.2012 v čase 13.39

    Dobrý den, i já se přidávám k ostatním. Tabulku excelu sice zvládnu, ale s kartičkami to bude asi problém (zejména časový, mám 2 velmi malé děti).
    Mockrát děkuji za případnou pomoc!
    Martina

    • Mili dne 1.10.2012 v čase 8.52

      Martino, díky – chystám se na to dlouho – doufám, že to v nejbližší době udělám. Mili

  6. Monča dne 6.11.2012 v čase 22.24

    Dobrý den, Vaše stránky mě naprosto uchvátily a hltám tu doslova jeden nápad za druhým. Moc se mi líbí Váš nápad s rozvrhem. Objevila jsem stránky, kde se dá objednat tabule na týdenní rozvrh. Myslím, že šikovné maminky si ji zvládnou vyrobit. Jen si nejsem jistá suchým zipem, magnetky budou pro manipulaci asi jednodušší.

    Zde je odkaz http://www.oskola.cz/oskola/eshop/17-1-Struktura-a-vizualizace/0/5/340-Tabule-na-tydenni-rezim

    zde je tabule na denní režim http://www.oskola.cz/oskola/eshop/17-1-Struktura-a-vizualizace/0/5/346-Tabule-na-denni-rezim

    a zde si k tomu můžete objednat karitčky http://www.oskola.cz/oskola/eshop/17-1-Struktura-a-vizualizace/0/5/718-Denni-rezim-velke-karticky

    • Mili dne 8.11.2012 v čase 11.16

      Dobrý den Mončo, myslím, že opravdu jsou v určitém směru magnetky jednodušší – ale je to na každém co mu lépe vyhovuje. Také záleží jak hodně podrobný ho chcete dělat, někdy jsou osobní fotky pro děti moc zajímavé. ;-) Díky za tip pro ostatní. Mili

  7. Monča dne 6.11.2012 v čase 22.26

    a pak se mi moc líbí tento nápad – emoční schéma http://www.oskola.cz/oskola/eshop/17-1-Struktura-a-vizualizace/0/5/542-Emocni-schema-holka

    také jednoduché na výrobu :-)

    • Mili dne 8.11.2012 v čase 11.17

      Moni, pokud má někdo výtvarné nadání ;-) Což já rozhodně nejsem, ale určitě je to skvělé! Mili

  8. Deny dne 1.6.2013 v čase 13.27

    Dobrý den, moc mě zaujaly Vaše příspěvky a přiznám se, že první, co mě napadlo bylo, kde berete tolik času…Váš harmonogram mě donutil zamyslet se nad naším dnem. Je v něm spousta náhod, které se do našeho programu stále vměšují. Ráda bych svému životu dala také nějaký řád, ale stále se mi to nějak vymyká. Proto bych se ráda zeptala podrobněji, jak stíháte všechny ty přípravy, tvoření, péči o dítě i domácnost. Omlouvám se, že to asi bude znít trochu hloupě a otázek bude mnoho, ale myslím, že bych se od Vás mohla něčemu přiučit, což by mohlo pomoci k lepšímu hospodaření času celé rodiny…Ráda bych, aby se i děti naučily hospodařit s časem…
    1. Mám dvě děti (skoro 4 roky a 1.5). Teď už se dá s nimi zvládnout hodně věcí, ale zase přibylo hodně prádla, hraček po bytě. Jak řešíte třeba úklid? Po každém tvoření s Eli uklidíte? A co když si postaví hlavu a uklízet nechce? Co když už nezbývá dost času, protože se tvoření protáhlo a vy už musíte někam běžet?
    2. Jak stanovujete harmonogram? Den dopředu nebo ráno? Co obsahuje? Na fotkách to není moc vidět…Jak označujete činnost, kterou právě jdete dělat? Zakřížkujete….?
    3. Jak nakládáte s mimořádnými událostmi (já mám někdy pocit, že jich je většina…:-)) – třeba už máme jít a dítě se počůrá, nechce se oblékat, rozhází mi připravené odpadky po bytě…
    4. Jak docílíte toho, aby dítě „nezlobilo“ během doby, kdy potřebujete uvařit, uklidit…a dítě se nechce činnosti zúčastňovat a dožaduje se třeba čtení s Vámi?
    5. Co když Vámi naplánovaný harmonogram nabourá nemoc, nečekaná událost nebo špatné počasí?
    6. Jak řešíte, když se dítě nechce obléknout – naše slečna má hodně roztěkanou pozornost a často během oblékání dělá milion dalších věcí – zkoušeli jsme pozitivní i negativní motivaci, ale někdy prostě nezabere nic. Dvakrát jsem ji nechala po uplynutí limitu jít ven jen v punčocháčích a bundě – stejně nezabralo…Teď máme systém samolepek a limit 3 min. Buď se oblékne do limitu a dostane ji nebo ne. Za 10 samolepek nějaká odměna – hračka, oblíbená činnost… I když samolepku chce, často stejně obléknu já…
    7. Dodržujete vždy stejnou následnost činnost? .- např. ráno vstanete, obléknete, snídáte, jdete si pohrát, pak ven nebo návštěva + svačina, vaření, oběd, spinkání, ven, hra nebo návštěva + svačina, ve stejnou hodinu večeře, koupání, pohádka…?
    8. Jak se připravujete na tvořivé činnosti – naplánujete den předem? Co když máte něco připraveného a dítě se rozhodne tvořit něco jiného, na co teď není dostatek času, protože by trvaly přípravy dlouho?
    9. A co práce s dětmi? Někdy potřebuji třeba vyplít záhon atp. Děti chvilku pomáhají, pak už je to nebaví a chtějí třeba jezdit na odrážedle, což pro mě znamená konec pletí, protože musím hlídat, aby malý neujel daleko, nerozbil si nos (máme špatný terén, navíc nemáme zahradu a u domu blízko silnici (sice na vsi, ale auta jezdí…). Jak to řešíte? Zkouším zabavit něčím jiným na zahrádce, ale to je neba a chtějí prostě zrovna něco jiného jinde…

    Omlouvám se za strááááášně moc otázek a děkuji za pomoc. Přeji krásný den dětí…:-)

  9. Jana dne 30.8.2013 v čase 21.37

    Dobrý den, taky bych moc uvítala nafocení zblízka. Prosím, prosím…děkuji Jana

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*